Det kræver nærhed at se problemerne

Gik man i december ind i vindfanget hos det lokale elselskab, nef, kunne man straks se nærheden til kunderne, store som små. Alle deres kunder kunne i løbet af måneden hente et honningkagehjerte i de hyggelige lokaler på Tårupstrandvej i Kertemindes industrikvarter, og de små i familien kunne hente slikposer, hvis de afleverede et stykke julepynt til juletræet som ”betaling”. Og det var der mange, der gjorde, fortæller Marianne Eriksen begejstret.

Nærhed

Netop nærheden og kontakten til kunderne er det, der for Marianne Eriksen er den helt store gevinst ved kommunens nye erhvervssatsning; ETKerteminde.

Jeg mener simpelthen det kræver både lokalt kendskab og lokal tilstedeværelse at hjælpe vores virksomheder. Det er fint, at de store virksomheder også har Erhvervshus Fyn og diverse private rådgivere, men for langt den største gruppe af virksomheder i Kerteminde Kommune, er det en kæmpe fordel, at de har gode folk, der er helt tæt på dem,” siger Marianne Eriksen.

Vi skal handle med hinanden

Hun mener i det hele taget, at det lokale rummer store gevinster og udviklingspotentialer.

Vi skal blive langt bedre til at hjælpe hinanden. At handle med hinanden. Hvis man gør det konsekvent, så kommer det godt tilbage til en senere; men det forudsætter at man tør give noget, før man forventer at få noget igen. Køb lokalt er mit motto. Både i forhold til detailhandel, restauranter, håndværkere og mellem virksomheder.

Vi skal tænke: Det er Kerteminde mod resten af verden. Der er jo stor konkurrence mellem kommunerne om det hele: borgerne, virksomhederne, turisterne og kunderne. Vi skal bare give den gas – ikke være så bange for at vi taber noget ved at handle med hinanden.

Nef-direktøren har et klart billede af hvad det er ETKerteminde kan give den kommunale organisation af værdi.

De kan bibringe kommunen en stærkere og tydeligere opfattelse af hvad der er vigtigt for virksomhederne og hvad de oplever ude i virkeligheden. Ind i mellem kan det virke som om, der er utrolig langt fra rådhuset og ud til virksomhederne. Det er noget af det jeg håber – og tror – ETKerteminde kan skubbe til ved hjælp af dialog og gode tilbagemeldinger til kommunen.

Vi skal ville hinanden

Marianne Eriksen advarer dog politikerne mod at tro, det kommer af sig selv.

Man må endelig ikke tro, at med skabelsen af ETKerteminde bliver alting godt. Det er faktisk først nu, det lange seje træk begynder.

Det kræver tålmodighed, fordi resultaterne ikke nødvendigvis viser sig lige med det samme, og det kræver, at vi vil hinanden hele vejen rundt: virksomheder, kommune, detailhandel og kunder - og at vi er villige til at fjerne de sten, der står i vejen for et erhvervsklima, der er i top.

Hun råder ETKerteminde til at fokusere kræfterne og i den første tid primært arbejde med opsøgende dialog, netværk og de gode historier.

FAKTABOKS

Nef-koncernen ønsker at være den foretrukne leverandør af strøm og fiber til husstande og virksomheder på Nordøstfyn. Virksomheden beskæftiger cirka 40 medarbejdere ved indgangen til 2021. Marianne Eriksen er direktør for virksomheden og er desuden gennem flere år medlem af bestyrelsen i Kerteminde Erhvervsforening.

FAKTABOKS

Det nye trekløver i Kerteminde Kommune

Mens Kerteminde Kommune har myndighedsansvaret og Erhvervshus Fyn har det faglige og specialiserede ansvar, kommer ETKerteminde ind som virksomhedernes indgang til de to instanser, samt med ansvar for iværksætteropgaverne i kommunen. Sammen skal de tre enheder sikre en stærkere indsats til gavn og glæde for erhvervslivet i Kerteminde Kommune.

Se mere på www.etkerteminde.dk eller www.facebook.com/Kertemindeerhverv

Kontakt os

ETKerteminde
Strandvejen 6, 5300 Kerteminde
Telefon: +45 65 32 11 21
Mail: kontakt@etkerteminde.dk

Find os

Denne hjemmeside benytter cookies. Ved at blive på hjemmesiden, accepterer du vores brug af cookies.